OTEL EKİPMANLARI AKSESUARLARI

OTEL EKİPMANLARI AKSESUARLARI
OTEL EKİPMANLARI AKSESUARLARI

8 Aralık 2011 Perşembe

YERLİ OTOBÜS - İLK YERLİ HİBRİT OTOBÜS SAKARYA ÜNİVERSİTESİNDEN

YERLİ OTOBÜS - İLK YERLİ HİBRİT OTOBÜS SAKARYA ÜNİVERSİTESİNDEN
Sakarya Üniversitesinde (SAÜ) hibrit sistemle çalışan belediye otobüslerinin egzoz gazı emisyonlarının asgari düzeye indirilmesi amacıyla başlatılan projede, yüzde 30 yakıt tasarrufu sağlayan ve en düşük egzoz gazı emisyon değerlerine sahip hibrit otobüs geliştirildi.

SAÜ, Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı ve Temsa işbirliğiyle 2008 yılında başlatılan ''Hibrit Otobüs Seyir Hali Emisyonlarının Ölçülmesi ve Modellenmesi'' Projesi'nde son aşamaya gelindi. Temsa tarafından üretilen hibrit otobüste elektronik frenlemeyle üretilen kinetik enerji bataryada depolanıyor ve otobüsün ilk hareketi elektrik motorları aracılığıyla sağlanıyor.

SAÜ Mühendislik Fakültesi Çevre Mühendisliği Bölümü Öğretim Üyesi Doç. Dr. Şeref Soylu, AA muhabirine yaptığı açıklamada, Belçika'da düzenlenen bir toplantıda Temsa'nın Ar-GE mühendisleriyle tanıştığını ve birlikte hibrit otobüslerin egzoz emisyonlarının azaltılması üzerinde çalışmaya karar verdiklerini söyledi.

Toplu ulaşımı sağlayan otobüsler için çalışma yürüttüklerini ifade eden Doç. Dr. Şeref Soylu, ''Belediye otobüslerinin özelliği çok sık dur kalk yapmaları ve bunun için de her duruşta çok frenleme yapıyor olmaları. Aracın sahip olduğu kinetik enerji de bu frenleme sırasında ısıya dönüştürülerek atmosfere bırakılıyor. Bizim düşüncemiz de şu olmuştu. 'Bu ısıyı atmosfere bırakmayalım, bu enerjiyi elektrik enerjisine dönüştürelim ve depolayalım, otobüs kalkışında da depolanan enerjiyle harekete geçsin, daha sonra da konvansiyonel sistem devreye girsin' dedik'' şeklinde konuştu.

Geliştirdikleri teknikle yerli hibrit otobüsün yakıttan tasarruf sağladığını ve çevreye yaydığı emisyonda önemli miktarda azalma olduğuna dikkati çeken Soylu, dizel motorlara sahip olan belediye otobüslerinin ilk hareketlerinde fazla miktarda emisyon yaydığını anlattı.

Doç. Dr. Şeref Soylu, hibrit sistemlerin otobüslerin emisyonlarını asgari düzeye indirdiğini kaydederek, şöyle konuştu:
''Hibrit sistemler bu emisyonları kesiyor. Çünkü ilk kalkış elektrikle oluyor ve ardından konvansiyonel motor devreye giriyor. Normal bir konvansiyonel motor dışında, otobüste elektrik motoru ve bir jeneratörü var. İçten yanmalı motor bir jeneratöre bağlı. Bu jeneratör ürettiği enerjiyi elektrik motorlarına gönderiyor ve elektrik motorları da taşıta hareket veriyor. Frenleme esnasında, 'rejeneratif frenleme' dediğimiz yöntemle bu elektrik motorları jeneratör olarak çalışıp, taşıtın bataryasını ya da ultra kapasitörünü besleyebiliyor.

Yerli Hibrit Otobüs Kalkışlarda da taşıtın ultra kapasitörü ya da bataryasından enerji tekrar sisteme verilerek, taşıtın hareketine katkıda bulunuyor. Sürücü frene bastığı an frenleme elektronik olarak gerçekleşiyor. Buna 'e-break' diyoruz. Elektrik motorları bu sırada jeneratör olarak çalışıyor ve elektrik üretiyor, frenlemenin şiddetine göre. Kalkış anında sürücü gaza bastığında da elektrik enerjisiyle hareket sağlanıyor ve sonra normal operasyona başlıyor.''

Yerli Hibrit Otobüsün bütün testleri seyir halindeyken gerçekleştirildi
-Proje yürütücüsü SAÜ Öğretim üyesi Doç. Dr. Şeref Soylu, İlk Yerli Hibrit Otobüste Euro 6 normlarını esas aldıklarını ifade ederken, yeni nesil otobüsle de test sürüşü gerçekleştirdi.

İlk Yerli Hibrit Otobüsün bütün testlerinin seyir halindeyken ve normal güzergahındayken gerçekleştirildiğini belirten Doç. Dr. Şeref Soylu, ''Laboratuvar şartlarında gerçekleştirelim de ondan sonra piyasaya çıksın' düşüncesinden ziyade, taşıt hangi güzergahta kullanılıyorsa o güzergahta çalıştırdık ve o esnada da test sistemleriyle taşıtın optimizasyonu sağlandı. 'Ne eksiğimiz var, nasıl bir iyileştirme yapabiliriz', bunları gördük. Otobüse yolcu almadık ama bunun yerine, kum torbaları yerleştirdik. Otobüs 15 ton ağırlıkla hareket ettirildi'' dedi.

Doç. Dr. Şeref Soylu, çalışmanın Türk ekonomisine de önemli katkıları olacağına inandığını belirterek, benzeri çalışmaların devamı halinde yerli otomobil sektörünün daha da güçleneceğini kaydetti. Türkiye'nin global pazarda rekabet edebilmek için modern teknolojilere odaklanması gerektiğine dikkati çeken Soylu, şunları bildirdi:

''Siemens ve Mercedes'i düşünün. Her birinin 100 yıllık geçmişi var. Sahip oldukları konvansiyonel teknolojide onlarla rekabet etmek çok zor ama bu yeni teknolojilerde onlar da yeni. Onlar da çok tecrübeli değil. Bu konuda araştırmalarımızı yoğunlaştırırsak dünya pazarına çok iyi ürün verebiliriz diye düşünüyorum. Otobüsü TEMSA Global'e teslim ettik. Nasıl sipariş alıyorlar bilmiyorum ama ona göre artık seri üretime geçebilirler. Bu otobüsün bir özelliği de kontağı açın ve belediyenin hizmetine verin, o şartlarda bir otobüs.''
Otobüsün yazılımındaki optimizasyonla izledikleri güzergahta yüzde 30 tasarruf sağladıklarını ifade eden Doç. Dr. Şeref Soylu, yaklaşık 3 yıl süren testlerde otobüs kullanmayı öğrendiğini ve testleri büyük çoğunlukla kendisinin gerçekleştirdiğini sözlerine ekledi.

AA
YERLİ HİBRİT OTOBÜS - YERLİ OTOBÜS - TEMSA OTOBÜS

2 Aralık 2011 Cuma

TSE STANDARTI - ULUSLARARASI STANDARTLAR - TSE STANDARTLARI

TSE STANDARTI - ULUSLARARASI STANDARTLAR - TSE STANDARTLARI
Bugün değinmek istediğim konu TSE Standartı ve uluslararasın standartlar. Bazı değinmek istediğim konular var. Gördüklerim var. Malesef bizde TSE standartı denildiği zaman akla ilk gelen para verilerek alınan kapıt parçası geliyor. Serbest Piyasa kanununu bazıları aleyhinde kullanıyor veya bu konuda insanlarımız bilinçlendirilmemiş. Bende ağır basan düşünce ise TSE standartlarının kale alınacak bir standart yöntemi olmadığı yönünde.

Bu konuda hiçbir şey bilmeye gerek yok. Bu ülke geri kalmış bir ülkeyse standartları yüksek olmadığı içindir. Başka altında çapanoğlu aramanın anlamı yoktur. Almanyada, AB ülkelerinde ve en gelişmiş ülke kabul edilen Japonyada ulusal standart belgesi almak kolay bir iş değildir. Her üretilen, icat edilen ürüne bakanlık beraberinde standart getirir. Bizde ise başkası ne diyosa 20 yıl sonra uygulanır.

Malesef piyasada bir haksız rekabet almış başını gidiyor. Bunun en büyük sebebi ise TSE standartlarının yeterli olmaması ve TSE standartlarını uygulayan bakanlığın denetleme namına hiçbirşey yapmaması. Bunu neye benzetirsiniz (anlamayanlar için) derseniz; iki ürün var aynı ebatlarda, aynı renklerde, birebir aynı. Hammaddeleri bile aynı ama biri 1 Lira diğeri 5 lira. Üstelik bu iki üründe aynı fabrikada üretiliyor. Sebebi sizce ne olabilir. Tabiki kullanılan malzeme ve kullanılması gereken malzemenin yeteri kadar kullanılmaması ile alakalı.

İşte bu tip durumlarda TSE bir standart koymalı ve uygulanması gereken standartın sürekli denetlenmesi. Bu piyasada inanılmaz bir haksız rekabet oluşturuyor. Merdiven altı imalatçılarıda cabası. Bu tip durumlar yüzünden malesef dev şirketler kepek kapattı. Piyasada olması gereken şirketler piyasayı terketti. Çok büyük şirketlerin canı yandı.

Artık bu tip durumların önüne geçilmeli. Özellikle basit kalem mallarda çok büyük haksız rekabetler var. Bu haksız rekabetler insan sağlığını hiçe sayacak düzeyde. Denetleyen kimki. Burası Türkiye diyenler bu ülkede parazit yaşayan insanlardır. Halbuki bu standartlar Japonyada, Almanyada inanılmaz yüksektir. Standart konusunda adamlar malların istifleme şekline dahi müdahale ediyorlar. Eğer bu ülkenin büyümesini, gelişmesini ve teknoloji üretmesini istiyorsak bilinki standatlarını yükseltmedikten sonra bu imkansız.

Kalın sağlıcakla....

TSE STANDARTLARI - TSE STANDARTI - TSE LOGO - TSE LOGOSU